skonsultuj | piątek 17-11-2017 r.

JOGA. Jakie Korzyści z niej płyną i czy naprawdę warto?

Joga to wiekowa - licząca kilka tysięcy lat - praktyka prozdrowotna, której początków należy dopatrywać się w Indiach. Obecnie staje się coraz bardziej popularna na całym świecie, również w Polsce. Zainteresowanie tą formą aktywności wynika w głównej mierze z tego, że jest to zajęcie oferujące holistyczne podejście do zdrowia – dba zarówno o ciało jak i umysł, dodaje pozytywnej energii i chęci do życia. Poza tym, uchodzi za bezpieczny i niezbyt kontuzjogenny sport.

Dlaczego warto zainteresować się jogą?

Po pierwsze dlatego, że regularny trening dość szybko przynosi wymierne i zauważalne efekty, a już po pierwszym treningu wyzwala uczucie wyciszenia i uspokojenia. Po dłuższym czasie ćwiczenia dochodzą do tego także korzyści fizyczne i zdrowotne. Według Światowej Organizacji Zdrowia, to właśnie równowaga pomiędzy zdrowiem psychicznym a fizycznym jest kluczem do sukcesu. Joga, która w dosłownym tłumaczeniu oznacza „zjednoczenie”, ma na celu zapewnienie właśnie tej równowagi.

Jeśli mowa o korzyściach fizycznych, to na początku warto zaznaczyć, iż trening jogi przynosi większą sprawność ciała. Szczególnie zbawienny wpływ ma ona na stabilność i równowagę naszego ciała. Ma to znaczenie przede wszystkich u osób dorosłych, które wraz z procesem starzenia się organizmu tracą elastyczność i umiejętność odpowiedniego balansowania ciałem. W takim wypadku joga ułatwia swobodę i łatwość poruszania się, a poprzez odpowiednie stymulowanie i rozciąganie mięśni zapewnia elastyczność i większą ruchomość stawów.

Wraz z upływem czasu zwiększa się także masa mięśniowa, a co za tym idzie - wytrzymałość oraz siła organizmu. Co ważne, ćwiczenia można dopasować odpowiednio do poziomu swojej sprawności, zachowując przy tym niezbędny komfort psychiczny. Ćwiczenia te nie są wyczerpujące i można je dopasować właściwie do każdej osoby.

Ze wzrostem umiejętności, uprawiający jogę są bardziej świadomi swojego ciała, jego możliwości i procesów fizjologicznych, przez co łatwiej im kontrolować swoją wagę i utrzymać jej prawidłowy poziom. Większość instruktorów twierdzi także, że ćwiczący jogę są bardziej uważni, jeśli chodzi o rodzaje pokarmów, które spożywają – łatwiej jest im wyeliminować z diety produkty szkodliwe lub tuczące.

Dodatkowo, poprzez ćwiczenia ciała połączone z relaksacją, joga redukuje stres i podnosi poziom energii witalnej organizmu, przez co świetnie radzi sobie z napięciami mięśniowymi. Dlatego, w efekcie rozluźnienia mięśni, pomaga redukować chroniczne bóle pleców, karku i kręgosłupa. Prowadzi to nie tylko do życia bez bólu, ale ułatwia też zachowanie prawidłowej postawy ciała i pomaga walczyć z garbieniem się.

Bardzo ważne są także ćwiczenia oddechowe, które mogą być wykonywanie niezależnie lub w połączeniu z aktywnością fizyczną. Takie ćwiczenia rozwijają układ oddechowy i stymulują świadomy i bardziej efektywny oddech. W ten sposób nie tylko redukują poziom stresu, ale też wspierają odpowiednie natlenienie krwi i jej krążenie. To z kolei znacząco wpływa na jakość snu, a w dłuższej perspektywie na system immunologiczny. Ćwiczący stają się bardziej odporni na infekcje i łatwiej je znoszą.

Nie można pominąć także korzyści mentalnych płynących z regularnych treningów. Praktykowanie ćwiczeń oddechowych jest doskonałym sposobem na oczyszczenie umysłu – bardzo ważnego jeśli chodzi o podnoszenie poziomu koncentracji i łagodzenia stresu. Medytacja wywołuje poczucie kontroli zarówno nad ciałem, jak i umysłem. Uważa się, że taki kontakt z „wewnętrznym ja” daje stabilność emocjonalną, pozwala ujrzeć swoje życie z innej perspektywy i wzmacnia poczucie własnej wartości. Wspomagana jest też pamięć, łatwość uczenia się i przyswajania nowych informacji. Dzięki płynącym z jogi wyczuleniem na bodźce, poprawia się również zmysł intuicji i postrzegania rzeczywistości, co dalej przekłada się na zdolności analityczne.

Czy joga jest dla mnie?

Joga odgrywa bardzo ważną rolę w procesie kształtowania ciała i umysłu. Jest to działanie nastawione na długotrwałe i stabilne efekty.

Mimo wszystko, przed rozpoczęciem treningów dobrze jest skonsultować się z lekarzem, by ocenić swoje warunki fizyczne i zdrowotne. Osteoporoza, wszelkie wady postawy i schorzenia kręgosłupa, a zwłaszcza skolioza nie są niestety sprzymierzeńcami jogi. Chore osoby powinny bezwzględnie skonsultować się z lekarzem i indywidualnie dobrać program treningowy. Niektórych ćwiczeń nie powinny wykonywać także kobiety w ciąży i podczas menstruacji.

Co ciekawe, jogi nie powinny też praktykować osoby cierpiące na jaskrę, gdyż podczas ćwiczeń może dojść do niekontrolowanych skoków ciśnienia w gałce ocznej. Niestety, przeciwwskazaniem są także jakiekolwiek problemy i schorzenia błędnika oraz zaburzenia równowagi.

Bardzo ważne jest, by zadbać o odpowiedni komfort fizyczny i psychiczny ćwiczącego. Joga z założenia jest praktyką, która opiera się na szacunku do swojego ciała i jego ograniczeń. Dlatego, zawsze gdy pojawi się ból, zawroty głowy lub nadmierne zmęczenie, należy rozważyć zmianę treningu lub konsultację z lekarzem. W połączeniu z dobrym i doświadczonym trenerem, można dobrać bezpieczny program ćwiczeń.