skonsultuj | czwartek 14-12-2017 r.

Jak działają kwasy omega-3 i jak wybrać najlepszy preparat?

W medycznej literaturze fachowej i popularno-naukowej nieustannie podkreśla się znaczenie kwasów omega-3 dla zachowania dobrego stanu zdrowia. Wiele dekad badań nad tymi kwasami tłuszczowymi nie pozostawia wątpliwości – są one właściwie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a ich regularne przyjmowanie w pożywieniu bądź suplementach przynosi wiele korzyści zdrowotnych.

Czym są kwasy omega-3 i gdzie można je znaleźć w naturze?

Omega-3 to rodzina wielonienasyconych kwasów tłuszczowych zawierających kwasy: alfa- linolenowy (ALA), kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA). Nasz organizm nie może sam ich wyprodukować, więc należy dostarczyć je do organizmu wraz z pokarmem.Kwas alfa-linolenowy (ALA) występuje głównie w żywności pochodzenia roślinnego, takiej jak olej lniany, orzechy włoskie, len, pestki dyni i konopie; a zarówno EPA, jak i DHA występują głównie w morskich rybach, takich jak łosoś, tuńczyk, pstrąg, anchois, ale także w wodorostach./p>

Większość korzyści pochodzących od kwasów omega-3 wiąże się z EPA i DHA, czyli tymi pochodzenia zwierzęcego. Są to kwasy długołańcuchowe, które mogą być metabolizowane z ALA. Proces metabolizacji ALA w EPA i DHA zależy od zdolności konkretnego organizmu, jednak w wielu przypadkach przebiega on zbyt wolno i niewystarczająco wydajnie, by zaspokoić zapotrzebowanie na EPA i DHA. Z tego powodu konieczne może być stosowanie odpowiedniego suplementu diety, szczególnie w przypadku osób, które są wegetarianami bądź też spożywają małe ilości ryb i owoców morza, wciąż niezbyt popularnych w Polsce.

Co daje przyjmowanie kwasów omega-3?

Jedną z najważniejszych korzyści płynących z przyjmowania kwasów omega-3 jest ich dobroczynne działanie na serce i układ krążenia. Nie tylko zapobiegają one powstawaniu dolegliwości sercowo-naczyniowych, ale także stosowane są w leczeniu istniejących już chorób. W jaki sposób Omega-3 chronią serce? Przede wszystkim wpływają one na unormowanie i obniżenie ciśnienia krwi, poziomu cukru i złego cholesterolu (LDL), zapobiegają arytmii, a także poprawiają funkcję przepływu krwi. Liczne badania dowodzą, że regularne spożywanie pokarmów bogatych w te kwasy znacznie zmniejsza ryzyko śmierci z powodu chorób serca, również ze względu na to, iż dzięki właściwościom rozrzedzającym krew uniemożliwiają tworzenie się skrzepów i zatorów.

Kwasy omega-3 są niezbędne również dla prawidłowego funkcjonowania mózgu (stanowią aż 25% budulca) i systemu nerwowego przez całe życie, nawet w okresie rozwoju płodowego. Dlatego są szczególnie wskazane dzieciom, kobietom w ciąży oraz osobom w starszym wieku. To właśnie od tych kwasów w dużej mierze zależy sprawność umysłu, przyswajania informacji i ich długotrwałego zapamiętywania. Chronią także przed schorzeniami starczymi: demencją i chorobą alzheimera.

Kolejną, bardzo ważnym dla zdrowia działaniem kwasów omega-3 jest wzmocnienie kości oraz całego układu ruchu. Spożywając dużo pokarmów bogatych w EPA i DHA, zapewnia się organizmowi ochronę przed zapaleniem stawów, zwiększenie ich elastyczności, jak też wyeliminowanie bóli towarzyszącym zwyrodnieniom. To jeszcze nie wszystko – dzięki zwiększonej przez omega-3 wchłanialności wapnia, kości będą mocniejsze i mniej narażone na osteoporozę.

Również prawidłowa przemiana materii w dużej mierze zależy od poziomu kwasów omega-3. Oprócz tego, że regulują one procesy biochemiczne zachodzące w komórkach, dzięki właściwościom przeciwzapalnym i rozkurczowym wpływają bezpośrednio na układ pokarmowy. Między innymi chronią one przez wrzodami żołądka, zapaleniem jelit, chronicznymi zaparciami. Przyspieszają także metabolizm, a przez to wpływają na szybsze spalanie tkanki tłuszczowej i zapobiegają jej odkładaniu się.

Znane jest także działanie stymulujące system odpornościowy organizmu. Nie tylko zmniejsza to podatność na infekcje, ale również zapobiega alergiom i wspomaga leczenie objawowe alergii. Pośrednio, dzięki wzmocnieniu całego organizmu i stymulacji systemu immunologicznego, poprawi się także nastrój i witalność organizmu, a przez to także procesy starzenia się będą powolniejsze.

Ponadto, istnieje szereg innych właściwości prozdrowotnych omega-3: budują one błony komórkowe, biorą udział w procesie spermatogenezy, odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie siatkówki oka, zapobiegają cukrzycy oraz łagodzą przebieg zapalenia wątroby typu C.

Jak wybrać odpowiedni preparat?

Dobroczynne działanie omega-3 na organizm jest naprawdę widoczne, warto więc rozważyć suplementację tychże kwasów. Jednakże, przed zakupieniem odpowiedniego preparatu należy przemyśleć kilka rzeczy, aby mieć pewność, że suplementowane kwasy omega-3 przysłużą się organizmowi w jak najwyższym stopniu. Na co należy zwracać uwagę?

Skład preparatu. Najważniejszym punktem powinno być zwrócenie uwagi na zawartość DHA i EPA w kapsułce – dziennie powinno się ich przyjmować około 1000 mg. Zdarzają się kapsułki, które zawierają tylko 10% zawartości omega-3, więc lepiej oczywiście wybierać kapsułki z wyższym stężeniem. Większość suplementów dostępnych na rynku gwarantuje zawartość w granicach 40%, choć zdarzają się i takie, w których stężenie omega-3 wynosi nawet 90% w jednej kapsułce. Zasada jest jedna – im więcej DHA i EPA i im bliżej wagowo do zalecanej dziennej dawki, tym lepiej. Taka zawartość gwarantuje także mniejsze ilości substancji konserwujących, które nie mają żadnego dobrego wpływu na organizm, a wręcz czasami mogą mu szkodzić.

Pozyskiwanie omega-3. Najczęściej w suplementach diety znajdują się kwasy omega-3 pozyskiwane z ryb, jednak nie wszystkie ryby będą się do tego nadawały w takim samym stopniu. Ze względu na zanieczyszczenie wód, należy zwracać uwagę na to z jakiego gatunku i z jakich łowisk pochodzą te ryby. By uniknąć zanieczyszczeń substancjami takimi jak rtęć, należy w miarę możliwości wybierać preparaty wytwarzane z ryb mniejszych gatunków (wolniej gromadzą szkodliwe substancje) i łowisk głębinowych.

Proces produkcyjny. O ile takie informacje zostaną zawarte w ulotce, dobrze jest zwrócić uwagę na to, w jaki sposób przebiegał proces produkcji. Najważniejszą rzeczą jest to, by kapsułki z omega-3 nie były produkowane z użyciem wysokiej temperatury, która prowadzi do utraty naturalnych właściwości zdrowotnych oleju rybiego i przyczynia się do powstawania szkodliwych tłuszczów trans.

Współczynnik TOTOX. Współczynnik ten to tak zwany współczynnik jełczenia oleju. Aby mieć pewność, że olej jest niezjełczały, należy wybierać tylko te preparaty, które posiadają współczynnik TOTOX nie przekraczający 20. Oczywiście, im mniejsza jest ta wartość, tym lepiej.

Jak widać, aby jak najlepiej wybrać preparat zawierający kwasy omega-3, należy przede wszystkim dokładnie czytać ulotkę dołączoną do produktu, a dobre preparaty powinny przedstawiać klientowi wszystkie powyższe informacje. Warto to robić, bo prozdrowotne właściwości omega-3 są wprost nieocenione oraz wpływają na funkcjonowanie całego organizmu i wszystkich jego układów.